Followers

Thursday, June 28, 2012

Hati Ku Di Jakarta (Bahagian 2) - Rombongan Pertama

Seminggu selepas saya pulang ke Malaysia dari Jakarta, saya bersama rombongan pertama iaitu seramai 11 orang terbang ke Jakarta sekali lagi untuk memulakan misi sebenar. Kami bertolak pada hari Khamis yakni sehari lebih awal dari rombongan yang kedua. Sebabnya adalah kami perlu menghadiri majlis perasmian di Rumah Sakit Medika BSD, iaitu salah satu cawangan KPJ di sana.

Tugas rombongan pertama sangat berat lebih-lebih lagi harus membawa 10 kotak besar berisi maskot Upin, Ipin dan kawan-kawan. Tapi alhamdullilah tiada masalah timbul semasa proses check in dan proses seterusnya. Rupanya dari 11 orang dari rombongan pertama ini ada juga yang tak pernah terbang ke luar negara dan mungkin ada juga yang tidak pernah menaiki kapal terbang. Jadi ini merupakan pengalaman pertama bagi beberapa orang. Seronoknya~

Sebahagian dari rombongan pertama

Shazuan di dalam flight

Flight Air Asia kami yang dijadualkan terbang pada jam 1.10 tengahari sudah mula boleh dinaiki sekitar jam 12.45tengahari. Nak dijadikan cerita flight kami delay dengan keadaan yang luar biasa. Kalau delay tu macam dah biasa bagi Air Asia, tapi cerita kami ini berbeza sedikit. Flight attendant pada masa itu sudahpun menunjukkan demo keselamatan seperti biasa. Kapal terbangpun sudah membuat pengumuman untuk berlepas. Namun begitu, dah dekat 30 minit flight kami masih berada di situ. Enjin kapal terbang rupanya gagal dihidupkan dan kedengaran seperti bunyi kereta susah nak start. Kami terpaksa menunggu lagi beberapa minit dan kali ini pegawai teknikal datang untuk membantu. Rupanya dorang pun tak dapat buat apa-apa. Apakan daya kami semua diarahkan mengambil beg masing-masing dan tunggu semula di terminal. Bayangkanlah, terminal LCCT tu kan kena jalan jauh. Nak tak nak kenalah jalan ke terminal semula. Dalam keadaan masing-masing lapar, terpaksa menunggu sekitar 40 minit lain untuk flight yang lain. Akhirnya kami menaiki flight pada jam 3.30 petang dalam keadaan yang sangat memenatkan. Oleh kerana flight kali ini adalah flight yang berbeza, jadi flight attendant menunjukkan demo keselamatan semula dan melakukan semua prosedur semula. Haih~

Farid dah penat tunggu flight~

Di antara flight attendant yang melayan kami

Flight Air Asia yang ditukarkan

Oklah cukup cerita pasal flight. Hehe. Sepatutnya kami sampai pada jam 3 petang di Jakarta tetapi oleh kerana kelewatan flight akhirnya sampai di Jakarta sekitar jam 5 petang waktu Malaysia ataupun 6 petang waktu Jakarta. Bayangkan betapa banyaknya masa telah terbuang. Patutnya plan nak pergi jalan-jalan sekejap cuci mata, tapi hanyalah tinggal harapan. Malam tu kami terus dibawa ke hotel dan berehat untuk acara esok paginya yang lebih memenatkan.

Borang yang kena isi

Airport di Jakarta

Menaiki bas apabila turun dari flight di Jakarta

Ruhal, diantara orang penting untuk acara di Jakarta

Alhamdullilah, hotel yang kami duduk ini sangat best dan selesa. Hotel Pullman Jakarta ni sangat berbeza dengan hotel Pullman di Putrajaya. Ini adalah usaha ketua projek iaitu Ruhal di dalam memilih hotel yang bersesuaian. Di Hotel Pullman ni konsep dan rekaan dalamannya sangat cantik dan agak artistic. Dari ruang lobby hinggalah ke dalam bilik air, semuanya tidak disusun dan direka seperti biasa. Mungkin orang-orang yang menginap di hotel ini akan mengerti maksud saya.

Selain itu, hotel ini bersebelahan dengan shopping mall besar iaitu Sogo dan beberapa mall yang lain. Memang cantik dan sesuai untuk cuci mata tapi bukan untuk shopping. Kalau membeli di sini harganya sama je kalau kita membeli di KLCC.

Shopping Mall Sogo bersebelahan dengan hotel

Sushi antara makanan breakfast pilihan saya di hotel

Lebih jem dari Federal Highway di waktu pagi

Polis Indonesia

Kami tiba di lokasi lebih kurang jam 11 pagi dan bersiap-siap untuk acara pelancaran. Ini adalah kali pertama kali membawa sebanyak 7 maskot ke luar negara untuk sesuatu acara. Oleh kerana ini adalah acara istimewa, pelbagai perancangan teliti telah diatur bagi memeriahkan acara bersama KPJ di Jakarta ini. Kebanyakkan dari tetamu di sini amat teruja menyaksikan maskot besar Upin, Ipin dan kawan-kawan di hadapan mata. Bukan saja budak-budak, malahan orang dewasa juga melompat-lompat untuk bergambar bersama mereka. Acara pelancaran ini adalah permulaan bagi acara besar yang akan dilangsungkan pada keesokkan harinya. Maskot pada ketika ini dikeluarkan lebih masa bagi melayan peminat yang baru pertama kali berjumpa.

Walaupun rasanya acara tu macam sekejap je, tapi masing-masing dah terasa kepenatan yang amat sangat. Kami sendiri pada petang tu, kena mengambil rombongan kedua di airport yang dijadualkan sampai pada jam 4petang. Dengan menaiki bas sewa, kami pun bergegas ke airport yang mengambil masa lebih kurang 40 minit untuk sampai. Pada ketika itu, jam sudahpun menunjukkan pukul 5petang. Dalam hati, pandai-pandailah dorang tunggu kat Airport sebab memang takde nombor untuk dihubungi. Sebaik saja bas memasuki ruang menunggu di Airport kelibat mereka pun dah mula nampak. Rupanya flight mereka delay 1 jam. Yelah, Air Asia...

Upin, Ipin dan kawan-kawan

Bersama Ibu Rina, partner kami di Indonesia

Ambil gambar dari jauh pun jadilah

Tak sabar nak bergambar

Membawa maskot Ehsan turun

(Kanan) En Badri, bos di KPJ Jakarta

Petang yang dah nak ke malam tu kami habiskan dengan berada di dalam bas. Perjalanan ke hotel memakan masa lebih kurang 1jam 30 minit. Walaupun jaraknya tidaklah begitu jauh, namun dengan jem yang teruk melambatkan perjalanan kami. Sebelum check in ke hotel, kami semua sepakat untuk makan malam terlebih dahulu. Lokasi makan malamnya adalah di Restoran Leko di dalam shopping mall Sogo bersebelahan dengan hotel. Restoran Leko ini sangat terkenal dengan Iga Penget. Iga adalah tulang rusuk lembu yang dibuat masakan penget. Di sini lebih banyak pilihan Penget sekiranya dibandingkan di Malaysia. Iga Penget ini pula didatangkan di dala, beberapa level iaitu biasa, pedas ataupun super pedas. Fuh, super pedas memang pedas meletup tapi sangat sedap. Saya pasti ada kawan-kawan Facebook saya dah terliur bila saya kongsikan gambar Iga Penget melalui Instragram saya semasa itu.

Bersiap sedia nak makan~

Macam nak order semuanya Shazuan ni..

Ainur tengah order makan

Ijam taktau nak order apa... hehe

Ni semua dah lapar sangat dah ni..

Idaman sampai pening sangat dah ni~

Ni Iga Penget Super Pedas~

Ni Ayam Penyet

Rombongan pertama + rombongan kedua

Ok, bila semuanya dah makan kenyang-kenyang masing-masing haruslah balik bilik dan rehat secukupnya. Ini adalah kerana calltime esok pagi di hospital adalah pada jam 8pagi. Wah, boleh kitaorang semua sampai seawal ini. Perjalanan sekurang-kurangnya memakan masa selama 1 jam. Dengan seramai 24 orang ini, boleh ke semuanya bangun awal? Kalau nak tahu, kita tunggu di blog post yang seterusnya. Tunggu ye~

p/s : Restoran Leko ni akan dibuka di KL tapi tak tau di mana lagi. Kalau siapa tahu, bagitau saya ye.. sya belanja~ ...