Followers

Friday, March 19, 2010

Apa yang pelajar TAK patut buat!

Salam, kali ni saya terasa ingin berkongsi mengenai beberapa sikap pelajar kadang-kadang terasa angin juga. Bukanlah saya cakap semua pelajar yang berurusan dengan saya macam ni, tapi adalah segelintir yang tak berfikir panjang dan terlalu ambil mudah beberapa perkara bila berurusan dengan orang lain.

Gambar Hiasan

1. Set appointment melalui Facebook
Ye, memang betul sekarang ni semuanya pakai Facebook sajelah. Tapi cuba fikir, kalau nak hantar resume kerja pun pakai facebook kat mana pulak logiknya. Saya tak tahulah kalau ada syarikat yang memang ingin ambil pekerja melalui Facebook, tapi apa-apa punk enalah berfikiran realistic dan berfikiran logik. Sekurang-kurangnya gunakanlah emel rasmi syarikat. Tak susah pun.

2. Tak buat research
Banyak pelajar yang ditugaskan buat research untuk beberapa topik yang telah ditetapkan oleh pihak IPT. Tak salah sekiranya berminat nak buat research dan biasanya saya memang sedia membantu. Kalau pelajar tu terlalu jauh dan tak mampu nak datang pula diberi kelonggaran untuk memberi soalan research melalui emel. Ha, kat sinilah masalahnya. Bila dah beri peluang, habis semua soalan dicampak kat emel. Macam saya kena jawab semua soalan yang lecturer dia bagi pulak. Tolonglah research dulu sebelum nak hantar soalan ye. Soalan-soalan simple tak perlulah bagi.

3. Last minute appointment
Buat masa ni, perkara nilah yang saya rasa paling tidak boleh diterima. Adalah beberapa group of student ni yang ingin untuk membuat research atau interview ni merasakan ianya sangat senang dan mudah lebih-lebih lagi kalau kampusnya dekat saja dengan opis syarikat tersebut. Saya terasa ingin kongsi juga pengalaman dealing dengan student ni sebab perkara ni bukan sekali tapi dah banyak kali berlaku. Student ni call kata nak buat interview untuk topik tertentu. Saya jawablah boleh dan tiada masalah, hanya kena hantarkan surat sekurang-kurangnya seminggu awal. Dia menjawab yang dia dah tak sempat nak hantar surat dan ingin terus datang ke opis. Saya kata tak boleh macam tu, sebab bukan orang yang nak diinterview tu ada setiap masa di opis. Saya cuba beri kelonggaran sedikit dengan bertanyakan sekiranya ingin datang, ingin datang bila. Pelajar tu dengan mudahnya menjawab nak datang SEKARANG!. Adeh, cuba bagitahu di manakah rasionalnya untuk tiba-tiba datang macam tu. Nak beli makanan pun kena beratur. Bila saya menjawab tak mungkin boleh, pelajar tu dengan senang hati menjawab "oklah, TERIMA KASIH" dan meletakkan telefon. Terasa macam apa yang dia mohon pada awalnya seperti main-main. Hanya mencuba nasib. Erm, kenapalah boleh berfikir macam tu agaknya.

Saya harap pelajar-pelajar lain tidaklah berfikiran macam ni. Erm, saya rasanya ingin berkongsi perkara-perkara yang sering pelajar buat salah apabila menghantar resume untuk kerja. Rasanya ada yang minat nak baca tak? Sebab semua kesalahan ni yang akan saya kongsikan nanti rasanya takde ditulis kat mana-mana buku. Eheh, menarikan. Nantilah kalau ada masa saya akan tulis mengenai ni pula.


3 comments:

  1. saya sokong..

    tambah lagi satu..Jika telefon ke office tempat yang nak buat research, sila bercakap dengan sopan..jgn ckp mcmnih."dapat tak saya hanta harituh.eh, saya dah hanta laa.."pastu gelak2..sakit hati betul

    ReplyDelete
  2. hai.. ni sapa punya blog neh? tulis la sendirik.. hihihk

    ReplyDelete
  3. eleh..bg komen pon xleh..heheh..cett

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...