Followers

Thursday, January 28, 2010

Simba dan Kimba

Yes, akhirnya post yang dinanti-nantikan oleh pengikut blog saya termasuklah tuan-tuan kepada kucing-kucing diseluruh Malaysia siap juga. Post ni ialah mengenai adik beradik kucing yang sememangnya saya bela dari kecik lagi. Kalau nak ikut kan dah banyak jugaklah saya perabis semata-mata kucing kesayangan nih. Tapi saya tak kisah sebab apa? Sebab saya suka.

Oklah apa kata kita kenali kucing-kucing ni secara lebih dekat lagi. Yang oren ni nama nya Simba atau nama manjanya Sim sahaja. Walaupun kucing ni macam dah biasa tengok, yelah kucing standard Malaysiakan. Tapi saya yakin, satu hari nanti dia akan berjaya menggemukkan diri kerana sifat-sifat positif yang telah diterapkan dari kecil lagi. Simba ni tahu makan saja dan sangat penakut. Bukan sahaja penakut Simba juga antara yang boleh dikatakan pemalas sikit. Kalau lepas dia ke toilet memang dialah yang paling malas nak kambuskan hasil pembuangan tosik2 itu tadi. Ish2.. ikut sapa la ni.

Simba

Simba in action

Simba, makan je tau neh

Simba ni juga sebenarnya sangat rimas bila memakai colar loceng tu. Dia hanya bersetuju untuk memakai colar ni semasa sesi photoshoot ni sahaja. Ohya terlupa pula, Simba ni seekor kucing jantan ye. Jadi, begitulah ceritanya. Berkat usaha Simba selama ini beratnya dah melebihi dari kucing-kucing yang sama dengan umurnya. Ok, seterusnya kita tengok apa cerita Kimba. Kucing yang pernah saya postkan sebelum ini di blog ni iaitu Kimba ni pula ialah kucing betina.

Ramai tuan-tuan kucing lain yang ingin menjadikan Kimba ni sebagai menantu. Tapi saya perlulah melihat dahulu kriteria kucing-kucing yang ingin dijodohkan itu kerana Kimba ni pemalu sikit kucingnya. Kimba ni sangat manja dengan saya. Kimbalah yang dulu selalu kejut saya waktu pagi dan telah berjanji tidak akan terkucil di ruang tamu. Sesuatu yang menarik mengenai Kimba ini ialah warna bulunya yang cantik. Kimba ni sangat bersih dan mengutamakan kebersihan diri yang optimum. Jadi kucing-kucing jantan lain tu, kenalah cermin diri dulu.

Kimba

Kimba in action

Kimba ni pula memang sangat baik dan dengar cakap. Macam tuan dia. Kimba ni juga pantang tengok camera. Pun macam tuan dia jugak. Pendek kata, Kimba ni macam Gadis Melayu versi kucing betinalah. Serba serbi lengkap. Makan frieskis pun tak berbunyi. Tertib je. Kedua-dua kucing ni Simba & Kimba sudah semestinya adik beradik satu mak. Sebenarnya warna Kimba lebih mengikut dari warna maknya. Dorang dua ekor ni sekarang ni sudah berumur lebih kurang 5 bulan. Dah besor dah pun.

Kimba landing baik macam kat pantai ye

Original pose dari Simba dan Kimba

Oleh kerana saya jarang berada di rumah, jadi dorang kenalah stay di dalam banglo 3 tingkat sementara. Mula-mulatu susah jugak nak train dorang duduk dalam ni. Tapi lama-lama tu dorang sudah redha dengan apa yang tuannya lakukan. Macam tulah. Dorang pun macam dah chop tempat masing-masing. Jadi tak lah kalut sangat. Untuk cage sebenarnya sahaja costnya lebih kurang RM300. Nak jaga kucingpun macam nak jaga anak juga. Ni bulan depan nak kena pegi klinik cucuk vaksin. Macam-macamlah.

Sangkar 3 tingkat Simba dan Kimba

Kimba minum air melalui botol yang disediakan

Botol air kucing

Oklah, lepas ni tak sabar nak reveal seekor lagi kucing kesayangan saya yang bernama Ryoka. Kucing ni baka lain dari Kimba dan Simba ni. Nak tahu nanti tunggu ye.

3 comments:

  1. amboi Simba dan Kimba, ensem canthek bergaya :)

    ReplyDelete
  2. Comel comel comel (kucing2 tu. :P)

    ReplyDelete
  3. mmg cantik dan gojes :)
    pling suke die posing sama2 tuh ehhe

    erm, sy nk tye lah.
    berapa paling koman jangke hayat sekor kucing yg sihat :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...